Editoriale

L'apocrif che al à ispirât Pomponio Amalteo

Di tancj ciclis di afrescs di caratar sacri che ator pal Friûl a ilustrin la Nativitât dal Signôr e la vite dal frutin Jesus intune suaze plui gjenerâl (storiis di antîc e dal gnûf Testament), si fermìn chi a doi particolârs: L’adorazion dai trê Re Magjos e La fuide in Egjit che Pomponio Amalteo (1505-1588) al à piturât tal 1535 a San Vît dal Tiliment te glesie di Sante Marie dai Batûts (Confraternite nassude tal 1369 di religjôs che si pacavin e flagjelavin par vivi lis soferencis di Crist). 

Pomponio Amalteo, artist nassût a Mote di Livence e deventât sanvitês a partî dal 1530, al è considerât come il maiôr arlêf dal grant Zuan Antonio de’ Sacchis clamât Il Pordenone. Al jere ancje so zinar, vint maridât sô fie Elisabetta, ma di feminis a ‘nd à vudis te sô vite ben cuatri. 

L’adorazion dai Re Magjos di San Vît, pareli a chê di Sante Marie des Graciis di Prodolon, frescade trê agns dopo, e manifeste un biel implant, cun figuris disponudis cun regjie savinte, come che e à vût scrit la critiche d’art Caterina Furlan. Ancjemò plui interessant al è l’afresc de Fuide in Egjit, che si poie su un dai vanzelis apocrifs (ven a dî no ricognossûts come canonics), che in chel timp a ispiravin diviers artiscj par fantasie e sigûr efiet tal popul. Il studiôs Charles Cohen, che al à vût studiât cheste sene tai agns Setante dal Nûfcent, si è inacuart che il pitôr al veve cambiât i disens preparatoris par adeguâsi al pseudo-vanzeli di Mateu. Secont chest apocrif, leons e leoparts a adoravin il frutin Jesus e lu compagnavin tal desert. Tal tierç dì de fuide, Marie e jere scunide pal calôr dal soreli e e veve preât Josef di fermâsi a polsâ te ombrene di un arbul di palme. Alore, il piçul so Fi, che al jere sentât cun bocje di ridi tal grim di sô mari, al veve ordenât ae plante: «Pleiti, oh palme, e ristore mê mari cu lis tôs pomis». I agnui a vevin judât i ramaçs a pleâsi. L’afresc al riprodûs propit chest pas e nol mancje di interès pe sô vigorie, cromatisim e ambient naturâl. 
  
Al è soredut di domandâsi cemût mai che cheste interpretazion, no in linie cun chê uficiâl, e podeve jessi acetade de Glesie. Il critic d’art Angelo Bertani al riten che a son doi i motîfs probabii: il prin al è che Amalteo al voleve dâ spazi a un convincent ton naratîf; il secont che al slargjave cussì i aspiets miraculôs par merit di fede e di ubidience assolude. Chest tignint cont ancje che ducj i episodis biblics frescâts te cube a son plens di aparizions celestis e di libris in man ai Evangjeliscj e ai Paris de Glesie par dâ autorevolece. 

Nol è di escludi che il stes Amalteo al vedi vût il sugjeriment in chest sens di cualchi savint o adiriture dal stes patriarcje Marino Grimani, siôr de jurisdizion di San Vît (che no faseve part de Republiche di San Marc), impegnât a impedî la penetrazion de peste luterane. In chei agns, i protestants no vevin dificoltât a fâ proselits par vie de politiche cence scrupui dal cardinâl Grimani di ingrumâ bêçs, beneficis e favôrs pe sô famee e pai siei protets. Un di chescj al jere di sigûr Pomponio Amalteo, preseât pai siei lavôrs ma ancje pe sô fedeltât.

Giorgio Vasari (1511-1574), tal so famôs libri Le vite de’ più eccellenti pittori, scultori e architettori, al conte che graciis aes sôs oparis di pitôr al jere stât jevât al ranc de’ nobili di quel luogo, ven a dî de oligarchie. In tancj documents publics al figure conseîr pro civibus e in altris privâts si sa che al à podût comprâ mulins e terens.


Giuseppe Mariuz




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