Di pôc plui di un mês si son vierts une altre volte i
portons des scuelis e come ogni an o vin sintût lis solitis denunziis pe mancjance
di aulis, docents, imprescj didatics. A jessi sincîrs, un pôc mancul di chei altris,
chi in Friûl, pes aulis e scuelis, in gracie de ricostruzion dal dopo taramot
dal 1976, ma i problemis tal complès a restin parcè che a son il risultât de
“distrazion” di une societât interie viers il mont de scuele. La stesse pocje
atenzion si le viôt tal insegnament de lenghe furlane che a nô de Societât
Filologjiche Furlane, ma no dome a nô, nus sta a cûr.
Inte suaze dal seminari Marilenghe
& Mariscuele, inmaneât a Codroip ai 9 di Avrîl stât, aromai pal tierç
an di file, i docents presints a àn
elaborât dute une schirie di considerazions e propuestis su chest argoment che
o volìn meti ae atenzion di ducj i orghins decisionâi e scuelastics cul intent
di marcâ i gredeis e lis soluzions pussibilis intune otiche dal dut
propositive. Chescj i ponts principâi:
- Par prime robe la Regjon e
à di decidi se cjamâsi, tant che Regjon autonome, la competence de scuele.
Chest al permetarès di lâ sore lis tantis inciertecis lassadis de aplicazion
de Leç 482/1999, gjavant vie subit l’opzion pes lenghis minoritariis, che
e da dome problemis didatics e organizatîfs aes istituzions scuelastichis
cence garantî un risultât vêr ai students.
- La Regjon e à di meti in
rie i timps di erogazion des risorsis cul calendari e cui timps di programazion
dal an scuelastic, dant sigurecis che a àn di jessi operativis fin dal
prin dì di scuele, se no i progjets destinâts ae lenghe furlane e a chês
altris lenghis di minorance dal Friûl Vignesie Julie a muraran!
- La formazion previodude
cumò no rispuint aes dibisugnis reâls: une robe e je la formazion iniziâl,
dulà che i master inmaneâts de
Universitât a son masse luncs e dispès a mancjin de part pratiche, e une altre
robe e je la formazion ricorinte che e à di jessi fate, pretindude e ricognossude
ai docents cun cadencis almancul ogni trê agns, cui insegnants plui
cualificâts, cu la presentazion des miôr esperiencis didatichis e de
evoluzion des siencis neurologjichis, psicologjichis e pedagogjichis des
lenghis.
- Aes scuelis si domande di
progjetâ la didatiche e la organizazion dal insegnament lenghistic in
gjenerâl (che al cjapi dentri la lenghe taliane, lis lenghis forestis e la
lenghe furlane) intune otiche interdissiplinâr che e ricognossi la stesse
dignitât a ognidune des lenghis imparadis/insegnadis, cun timps juscj,
risorsis umanis e didatichis buinis pai risultâts cirûts. In chest cuadri
a son valevui i percors di insegnament de lenghe furlane condividûts
dentri de scuele e cu la comunitât locâl par fâ cognossi al teritori
obietîfs, valôrs e ce che si fâs.
- Bisugne prudelâ in dutis
lis manieris i moments di incuintri tra insegnants par scambis di
esperiencis, ancje midiant materiâi multimediâi, formazion a distance o
acessibilitât a ducj i repertoris in/di lenghe furlane.
- Bisugne rindisi cont che e
je une diference di valutazion tra i difarents Istitûts par ce che al
rivuarde la competence in lenghe furlane par colpe de mancjance di
materiâi e imprescj adats. La cuistion formative dai docents midiant
l’iscrizion ae liste regjonâl no garantìs une competence lenghistiche serie.
Al è un probleme dificil che al va frontât dal mont politic, scuelastic e
sindacâl dal pont di viste dal servizi reâl rindût ai arlêfs e ae
comunitât scuelastiche, cuntun mût di viodi viert e no cun soluzions
cuantitativis o corporativis.
- Un bon investiment al va
fat di bande de Regjon par fâ vê aes scuelis i materiâi plui adats pal
insegnament des lenghis di minorance e, massime, par formâ i docents su
chescj materiâi.
- Par finî, la metodologjie
C.L.I.L. (Content and language
integrated learning), e somee la plui adate ancje pal insegnament des lenghis
minoritariis, parcè che e je par ducj i nivei e sogjets.
Par chestis esigjencis, vignudis fûr dal confront tra
docents des scuelis pe infanzie, primarie e secondarie di prin grât, la Societât
Filologjiche e je pronte e juste par dâ rispuestis concretis e di nivel alt!
Pierino Donada
«Messaggero Veneto», 25.10.2016